Kosten en vergoeding
Bij Gloed kan je terecht met een verwijzing van de (huis)arts. Behandeling bij Gloed valt onder de basisverzekering. Dat betekent dat (een deel van) jouw behandeling wordt vergoed door je zorgverzekeraar. We hebben géén contracten met zorgverzekeraars.
Tarieven en vergoeding
Wij werken met de door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vastgestelde tarieven (check deze link). Een behandelsessie van 60 minuten bij een gz-psycholoog kost bijvoorbeeld € 262,27.
Eigen bijdrage
De meeste zorgverzekeraars vergoeden tussen de 65% en 85% van dit tarief. Wij vragen cliënten om in totaal 69,6% van het NZa-tarief te vergoeden. Het verschil tussen wat je zorgverzekeraar betaalt en deze 69,6% die wij hanteren, betaal je zelf. Dat noemen we de eigen bijdrage. Wanneer de zorgverzekeraar meer dan 69,6% vergoed, betaal je altijd de volledige vergoeding aan Gloed Herstel. Het achterhouden van zorgvergoedingen is strafbaar volgens de Nederlandse wet.
Eigen risico
Iedereen van 18 jaar en ouder betaalt een verplicht eigen risico voor zorg uit de basisverzekering. In 2025 is dat € 385. Dit betekent dat je de eerste € 385 van je zorgkosten zelf rechtstreeks aan de zorgaanbieder betaalt – óók als het gaat om psychische zorg. Dit geldt dus ook voor je behandeling bij Gloed Herstel.
Facturatie
Elke maand versturen wij via beveiligde mail vanuit het elektronische patiëntendossier (EPD) HCI CRS jou de factuur. Op die factuur staat het volledige zorgbedrag die je zelf indient bij je zorgverzekeraar. Zodra je het vergoede bedrag op je rekening hebt ontvangen, betaal je dit aan Gloed Herstel. Daarnaast kan je een tweede factuur ontvangen voor je eigen bijdrage. Deze kan je niet indienen bij je zorgverzekeraar en dien je rechtstreeks te betalen aan Gloed Herstel.
Annulering
Gloed is nog niet gecontracteerd bij zorgverzekeraars. Wij geloven in eigenaarschap en betrokkenheid. Behandeling werkt alleen als je er bent – letterlijk én mentaal. Kun je er niet bij zijn? Meld je dan uiterlijk 24 uur van tevoren af door te bellen, te sms-en of een bericht in het cliëntportal met naam, datum en tijdstip van je afspraak. Zo kunnen we je plek eventueel nog aanbieden aan iemand anders, en blijft de behandeling voor iedereen werk- en betaalbaar. Ben je niet op komen dagen zonder of door een te late afmelding (no-show)? Dan brengen we € 150,- in rekening en sturen we je een no-show factuur.
Als je vindt dat de no-show factuur niet terecht is, dan kun je een (live)gesprek aanvragen met de directeur Bedrijfsvoering om je situatie toe te lichten. Zo houden we de bespreking hierover buiten de behandelkamer – en blijft de behandelrelatie vrij van ruis.